پیشرفت های 40 ساله سیستان و بلوچستان در حوزه گندم و آرد

پیشرفت های 40 ساله سیستان و بلوچستان در حوزه گندم و آرد

زاهدان- ایرنا- استان سیستان و بلوچستان که زمانی نیاز به تامین گندم و آرد از سایر استانها را داشت امروز به برکت انقلاب اسلامی دارای کارخانجات متعدد آرد با تجهیزات پیشرفته و روز دنیا است و توان ذخیره سازی، واردات گندم و تولید آرد و صادرات آنها به سایر کشورها را دارد.

مدیرعامل شرکت غله و‌ خدمات بازرگانی منطقه 11 (سیستان و بلوچستان) روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تبریک فرا رسیدن ایام الله دهه فجر اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته با حمایت و پشتیبانی مردم و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در مقابل تمامی ناملایمات ایستادگی کرده و اکنون چون درخت تنومندی استوار و مستحکم به عمر پربرکت خود ادامه می دهد.
غلامعلی گنجعلی گفت: سیستان و بلوچستان که در گذشته تولید کننده گندم بود به سبب شرایط خشکسالی و اقلیم جغرافیایی حاکم و کمبود شدید بارندگی در چند سال گذشته به استان 100 درصد مصرف کننده گندم تبدیل شده است.
مدیرعامل شرکت غله و‌ خدمات بازرگانی منطقه 11 افزود: سیستان و بلوچستان دارای 2 سیلوی 66 هزار تنی و 13 هزار تنی است که سیلوی 66 هزار تنی به بخش خصوصی واگذار شده و سیلوی 13 هزار تنی به دلایل مختلف نمی توان از آن استفاده کرد اما مراکز ذخیره سازی و انبارهای تامین کالا در سطح استان به ویژه با محوریت مرکز استان وجود دارد.
وی بیان کرد: در سال های گذشته در بهترین شرایط سالانه حدود 123 هزارتن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان از داخل استان خریداری و به سیلوها حمل می شد اما اکنون به دلیل خشکسالی تقریبا حدود 30 هزار تن گندم خرید می شود.
گنجعلی مصرف کنونی حوزه شهری، روستایی و عشایری استان را حدود 370 هزارتن گندم ذکر کرد و گفت: ظرفیت ذخیره سازی گندم هم اینک نزدیک به 400 هزار تن با محوریت بخش خصوصی است زیرا بیشترین ذخیره سازی را بخش خصوصی در محل کارخانه های تولید آرد و خارج از مجموعه واحدهای تولیدی دارند.
وی افزود: گندم مصرفی سیستان و بلوچستان از سایر استان های کشور مانند خوزستان، فارس، اراک، لرستان، کرمانشاه، گلستان، قزوین، زنجان و سایر استان ها به تناسب وارد می شود و این استان 100 در صد مصرف کننده است.
مدیرعامل شرکت غله و‌ خدمات بازرگانی منطقه 11 اظهار داشت: وضعیت ذخیره گندم سیستان و بلوچستان هم اکنون بسیار مطلوب است و تقریبا نزدیک به 90 هزارتن گندم ذخیره سازی داریم که این میزان بیش از سه ماه گندم مصرفی استان را پاسخگو است.
وی گفت: سیلوها و انبارهای قابل اطمینانی داریم بطوری که می توان گفت تکیه گاه ما در این مقطع بالاست و تا قبل از خرید سال جدید هیچگونه دغدغه و نگرانی وجود ندارد.
گنجعلی افزود: گندم مصرفی سیستان و بلوچستان از سه مسیر جاده ای، ریلی و دریا وارد استان می شود که با توجه به شرایط اقتصادی کشور و افزایش هزینه های جاده ای که بخش عظیمی از گندم نیز از طریق جاده منتقل می شود، به بندر چابهار و دریا توجه ویژه ای صورت گرفته و با توجه به امکانات و پتانسیل موجود در این استان باید بیشترین بهره را از آن برد.
وی اظهار داشت: گندم وارده سیستان و بلوچستان از سایر استان های کشور از طریق کاپوتاژ بندر به بندر به وسیله کشتی حمل می شود و دومین محموله کشتی 20 هزار تنی در بندر چابهار نیز پهلو گرفت و داخل انبارها تخلیه شد و در حال توزیع بین مراکز ذخیره سازی است.
مدیرعامل شرکت غله و‌ خدمات بازرگانی منطقه 11 بیان کرد: کل گندم کشور به شکرانه نظام و انقلاب اسلامی به مرز خودکفایی و تولید داخلی رسیده و هیچ نیازی به گندم وارداتی خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران نداریم و برای استان هایی مانند سیستان و بلوچستان که دچار خشکسالی هستند تقسیم بندی و وارد می شود.
وی گفت: بندر چابهار با دسترسی به دریا و آبهای آزاد یکی از مزیت ها و پتانسیل های بسیار خوب این استان است که خیلی از شهرهای کشور از این فرصت خوب بی بهره اند و باید بسیاری از نیازهای کشور را از طریق این بندر وارد کرد.
وی افزود: اکنون نهاده های دامی، کود و برنج از طریق بندر چابهار وارد سیستان و بلوچستان می شود و این استان قابلیت و ظرفیت لازم برای ذخیره سازی و ارسال به سایر استانها را دارد.
وی بیان کرد: امسال شرکت غله به برکت بندر چابهار و دسترسی به آبهای آزاد چهار کشتی برنج و شکر وارد کرده که بخشی از این کالاها برای مصرف مردم استان و بخشی به سایر استان ها مانند خراسان شمالی، جنوبی، رضوی، یزد، کرمان، سمنان و تهران ارسال شده است.
گنجعلی گفت: در سال های قبل بیشتر از 2 کشتی در بندر چابهار پهلوگیری نمی کرد اما امسال 6 کشتی وارد آبهای دریای عمان شده است که یک کشتی 66 هزار تنی شکر، 2کشتی گندم داخلی و سه کشتی برنج از طریق این بندر وارد سیستان و بلوچستان شده و 2 کشتی 36 و 17 هزارتنی دیگر نیز در نوبت هستند که رایزنی با تهران انجام شده و تقریبا تا اواخر بهمن ماه کشتی چهارم نیز آماده پهلوگیری در بندر چابهار می شود.
وی افزود: سیستان و بلوچستان امسال برای اولین بار در طول انقلاب و در سطح کشور توانست گندم داخلی را از طریق دریا جابجا کند.
مدیرعامل شرکت غله و‌ خدمات بازرگانی منطقه 11 سیستان و بلوچستان بیان کرد: یکی از کارهای مثبت در زمینه تامین گندم سیستان و بلوچستان استفاده از ریل است که بخشی از گندم وارده استان از این طریق صورت می گیرد.
وی گفت: خیلی از استان های کشور این ظرفیت را ندارند که سیستان و بلوچستان به برکت نظام جمهوری اسلامی علیرغم تگناهایی که در مجموعه استان وجود دارد از این نعمت ها برخوردار است.
گنجعلی افزود: فعلا به سبب وجود فاصله هفت کیلومتری از مرکز ریل به سیلوی وحدت (سیلوی66 هزارتنی) کالاها از واگن و راه آهن بوسیله کامیون حمل می شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته با راه آهن و بخش خصوصی برای ریل گذاری این مسیر در حال پیگیری است تا واگن بطور مستقیم وارد کندوی سیلوی گندم شود و اگر این اتفاق بیفتد بخشی از هزینه های جاری حمل و نقل کاهش می یابد و نکته امیدوار کننده برای استان خواهد بود.
مدیرعامل شرکت غله و‌ خدمات بازرگانی با اشاره به تولید آرد در سیستان و بلوچستان گفت: بعد از انقلاب اسلامی گندم و آرد از سایر استان های کشور به این منطقه وارد می شد اما از سال 68 به بعد کارخانجات آرد در سیستان و بلوچستان با متولیان و کارکنان بومی راه اندازی شد و در حال حاضر کیفیت آرد این استان در سطح کشور حرف اول را می زند.
وی افزود: کارخانجات آرد سیستان و بلوچستان به بهترین تجهیزات و دستگاهها با بهترین کیفیت روز دنیا مجهز هستند و امسال یکی از کارخانه های آرد این استان دارنده امتیاز برتر و نمونه ملی در بین سایر کارخانجات کشور از لحاظ دستگاه، تکنولوژی، کیفیت و سایر موارد در حوزه گندم و آرد شد.
گنجعلی بیان کرد: در حال حاضر 11 کارخانه آرد در سیستان و بلوچستان دایر است که 9 کارخانه فعال و 2 کارخانه دیگر به دلیل مشکلات مدیریتی فعلا از دور خارج شده اند.
وی گفت: دوازدهمین کارخانه آرد نیز تا 22 بهمن در شهرستان خاش راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: ظرفیت کارخانه های آرد و تولید در حوزه سیستان و بلوچستان به گونه ای است که هیج نیازی به سایر استان های کشور مانند سنوات گذشته نداریم و اینهمه امکانات و پیشرفت ها از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی و توجه ویژه دولتمردان به این استان و همت بالای افراد بومی منطقه که در این بخش ورود پیدا کردند، بوده است.
مدیرعامل شرکت غله و‌ خدمات بازرگانی منطقه 11 سیستان و بلوچستان اظهار داشت: دولت با تسهیلات خوب در کنار کارآفرینان قرار گرفته تا کارخانجات دایر و شروع به کار کنند.
وی افزود: در سیستان و بلوچستان ظرفیت برای ذخیره سازی و دپوی کالا کامل است و نگرانی وجود ندارد و اگر بخش خصوصی ورود پیدا کند می توانیم گندم را به صورت موقت از کشورهای دیگر وارد کرده و تبدیل به آرد کنیم و به سایر کشورهای همجوار مانند پاکستان، افغانستان و کشورهای حوزه خلیج فارس که نیازمند شدید به آرد هستند صادر کنیم که با این کار زمینه افزایش ارزش افزوده برای داخل کشور، ایجاد اشتغال مضاعف و وارد شدن ارز به کشور فراهم می شود.
گنجعلی گفت: این امر نیازمند بازاریابی قوی است تا بتوان از ظرفیت ریل و بندر استفاده کرد.
وی بیان کرد:11 مرکز خرید در محل های گندم خیز استان برای خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تجهیز شده اند و آمادگی لازم برای خرید گندم براساس قیمت تعیین شده دولتی وجود دارد.
وی گفت: این 11 مرکز سال گذشته حدود 30 هزار و 600 تن گندم از کشاورزان خرید کردند و تنها سالی بود که تمامی پول کشاورزان افزون بر 40 میلیارد تومان به موقع پرداخت شده و هیچگونه مشکلی وجود نداشته است.
مدیرعامل شرکت غله و‌ خدمات بازرگانی منطقه 11 سیستان و بلوچستان افزود: امسال با همکاری بانک کشاورزی و جهاد کشاورزی سامانه ای با عنوان پهنه بندی و مشخص شدن کشاورز راه اندازی شد به گونه ای که وقتی کشاورز گندم را تحویل می داد صبح روز بعد لیست به بانک اعلام و به صورت اتوماتیک پول به حساب وی واریز می شد که این امر جزو نادرترین مسائل در طول انقلاب اسلامی بوده چون تقاضا و نگرانی از طرف کشاورزان وجود نداشته و به موقع پول را دریافت کرده اند.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*