مرتضوي : بر فرهنگ‌سازي و معرفي كالاهاي ايراني متمركز شويم

بر فرهنگ‌سازي و معرفي كالاهاي ايراني متمركز شويم

سید محمد رضا مرتضوی دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با خبرنگار روزنامه تعادل به مناسبت چهاردهمین جشنواره تولید ملی – افتخار ملی که روز یک اسفند ماه در سالن همایش های صدا و سیما برگزار می گردد به گفتگوو ارائه نظرات پرداخت .

 
امروز با شعار مشكل بيكاري جوانان ما حل نخواهد شد. براي رفع مشكل بيكاري و اشتغال پايدار ما بايد تمام تمركزمان را به سمت معرفي كالاي ايراني و فرهنگسازي درراستاي استفاده از كالاهاي توليدي بگذاريم. » اين جمله‌ها بخشي از صحبت‌هاي محمدرضا مرتضوي، رييس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران است. او در گفت‌وگو با «تعادل» درباره روند فعاليت رسانه‌ها گله و شكايت مي‌كند و مي‌گويد: « به جاي اينكه رسانه‌هاي خارجي ترفند تبليغات كالاهاي توليدي ايراني را براي جذب بيشتر مخاطب خود در نظر گيرند، شبكه‌هاي تلويزيوني ايران بايد به تشكيل اين كمپين (حمايت از كالاهاي توليدي ايران) گام برمي‌داشتند، تا به اين واسطه بازار 80 ميليون نفري از آن توليدكنندگان ايراني و اشتغال پايدار جوانان كشورمان شود. » در زير ماحصل گفت‌وگوي اين فعال تشكلي در زمينه چگونگي تغيير نگاه مصرف‌كنندگان در راستاي استفاده از كالاهاي توليد ايراني را مي‌خوانيد.
هرساله ما شاهد برگزاري همايش‌ها و گردهمايي‌ها از سوي نمايندگان بخش خصوصي و تشكل‌ها بوده‌ايم. حال باتوجه به اينكه در آستانه برگزاري چهاردهمين جشنواره توليد ملي-افتخار ملي هستيم. ماحصل اين نوع مناسبت براي زيرمجموعه يعني اعضاي بخش تشكل گرايي چه بوده است؟
در پاسخ به اين پرسش بايد گفت كه ما به برگزاري همايش‌ها و گردهمايي ديگر كاري نداريم. طبق سنوات گذشته امسال نيز قرار است خانه صنعت، معدن و تجارت ايران جشنواره‌يي را به نام توليد ملي-افتخار ملي برگزار كند. به عقيده بنده تنها راه نجات اقتصاد و بي‌كاري در كشور توجه به حوزه توليد است.
در حقيقت، ما علاوه بر برگزاري همايش و جشنواره‌ها بايد به سمت فرهنگ‌سازي مصرف توليد ملي پيش رويم؛ در راستاي فرهنگسازي و استفاده از كالاهاي توليدي ايراني ما نيازمند حمايت رسانه‌هاي مكتوب، تصويري و شنيداري هستيم. به واقع رسانه‌ها با كاهش تعرفه‌هاي بخش آگهي مي‌توانند كمك شايسته‌يي را براي اهالي صنعت و توليد كليد زنند. البته بايد به اين موضوع اشاره كرد كه اين روزها برگزاري جشنواره‌ها محلي براي كاسبي برخي افراد شده؛ درحالي كه هدف ما به عنوان نماينده جامعه توليدكنندگان تشويق توليدكننده‌هاي مرغوب و معرفي آنها به مردم است تا مصرف كالاهاي مرغوب ايراني را در بازار رواج دهيم.
يكي از موضوعاتي كه مورد نقد مصرف‌كنندگان داخلي است؛ عدم كيفيت لازم كالاهاي توليدي است. به واقع ما در رسانه‌هاي تصويري و شنيداري شاهد گفت‌وگوي نمايندگان بخش خصوصي در راستاي افزايش كيفيت كالاهاي توليدي هستيم. در حقيقت نمايندگان بخش خصوصي عمده‌ترين دليل درباره عدم كيفيت كالاهاي مصرفي ايراني را به قوانين و مقررات دست و پا گير بر سر راه اقتصاد و افزايش هزينه‌هاي سربار در حوزه توليد ارتباط مي‌دهند. آيا در اين شرايط زماني توليدكنندگان ما نبايد به سلايق و نياز مشتري توجه داشته باشند؟
در گذشته بخشي از نياز مصرف‌كننده در بازار توسط توليدكنندگان خارجي يا به نوعي واردات كالاهاي مصرفي به كشور تامين مي‌شد. حتي در يك مقطع زماني ما گندم و بخشي از مشتقات مربوط به گندم را همچون ماكاراني و پاستا از خارج كشور تامين مي‌كرديم، اما طي چند سال اخير مادر توليد گندم خودكفا شده‌ايم. در زمينه توليد ماكاروني و پاستا نيز اقدام به صادرات كرديم. علاوه بر اين ما در سال حدود يك ميليارد دلار صادرات شكلات به ساير كشورهاي منطقه‌يي و فرا منطقه‌يي داريم. اين يعني توليد ما از كيفيت لازم برخوردار است و بازارهاي كشورهاي بين‌المللي ميزبان كالاهاي ايراني هستند. همانطور كه در سوال اشاره شده در بخش توليد ملي ما بايد نياز مصرف‌كنندگان ايراني را هم بسنجيم. درواقع ما بايد كالايي را توليد كنيم كه شايسته مصرف‌كننده ايراني باشد.
درحقيقت ما به عنوان يك ايراني هر يك موظفيم تا استفاده از كالاهاي مرغوب ايراني را تبليغ كنيم و اين فرهنگسازي را در كشور رواج دهيم. در راستاي اين صحبت‌ها عده‌يي قصد دارند تا مصرف‌كنندگان ايراني را به سمت تشويق و خريد كالاهاي خارجي سوق دهند و بازار توليدكنندگان را از شرايط فعلي بدتر كنند تا به اين واسطه بازار را انحصاري كرده و نااميدي را در دل صنعتگران بيندازند. بنابراين در شرايط امروز كه ما شاهد جمع‌بندي توافق‌هاي هسته‌يي ميان ايران و گروه 1+5 هستيم بايد از ظرفيت‌ها استفاده كنيم و به سمت ارتقا كيفيت بخش توليد گام‌
برداريم. در حقيقت، يكي از وظايف تشكل‌هاي صنعتي ارتباط‌گيري با صاحبان واحدهاي توليدي است. ارائه ايده، راهكار براي افزايش كيفيت كالاهاي توليدي، نيازسنجي بازار به نوع كالاي مورد نياز از جمله مباحث مهمي است كه تشكل‌هاي مدافع بخش توليد بايد برنامه‌هاي داراي استراژي را تدوين كنند.
برخي از كارشناسان مي‌گويند راز اشتغال پايدار توجه به توليد ملي است؛ اين صحبت‌ها در شرايطي مطرح مي‌شود كه صنعتگران ايراني ما به مقوله همچون كيفيت توجه آنچناني ندارند ارزيابي شما چيست؟

دقيقا همين طور است. راز اشتغال پايدار توجه به نياز مصرف‌كننده ايراني است. در حقيقت ما نمايندگان تشكل‌ها در نظر داريم تادر اين جشنواره سالانه كه توسط خانه صنعت، معدن و تجارت ايران برگزار مي‌شود توليدكنندگان خوبمان را به جامعه مصرفي ايراني معرفي كنيم.
درحقيقت توليدهاي باكيفيت را به سمت تبليغ و رسانه‌هاي ديداري شنيداري بكشانيم تا به اين واسطه و با تبليغ بيشتر شاهد افزايش مصرف‌كننده ايراني باشيم و به اين شكل بازار ۸۰ ميليوني را ازآن توليدكنندگان مرغوب كشور خودمان كنيم. در رابطه با اين پرسش شما نيز بايد گفت كه خيلي از افراد امروز به سمت واردات كالاها پيش رفته‌اند و مداما ساز ناسازگاري مي‌زنند و مي‌خواهند جو را متشنج كنند تا به اين واسطه كالاهاي نامرغوب خارجي خودشان را در بازار پرمصرف ايران به فروش برسانند. به‌واقع، طي سال‌هاي اخير ما شاهد گله و شكايت‌هاي مردم از نحوه كيفيت توليد كالاهايي همچون خودرو هستيم. در اين زمينه نيز مسوولان دولتي با اجراي توافق‌هاي بين‌المللي از شركت‌هاي معتبر خارجي دعوت به عمل آوردند تا به اين واسطه به توليد مشترك اقدام كنند. بنابراين در راستاي افزايش كيفيت خودروهاي ايراني نيز ما شاهد سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك با شركت‌هاي توليدي خارجي هستيم و به نظر مي‌رسد كه از اين پس بحث كيفيت خودروهاي داخلي نيز مرتفع  شود.
چندي پيش توليدكنندگان تبريزي تصميم گرفتند كه ديگر هيچ كالاي وارداتي در صنعت كفش را به فروش نرسانند. در اين رابطه ما بارها از سوي توليدكنندگان تهراني و ديگر كلان‌شهرها شاهد نقدهايي در راستاي ورود كالاهاي قاچاق هستيم. در حقيقت آنها كالاهاي قاچاق را عاملي براي عدم فروش كالاهاي توليدي ايراني مي‌پندارند در صورتي كه ما اقدامات مشابه رفتارهاي توليدكنندگان تبريزي را در بازار تهران و ديگر كلان‌شهرها شاهد نيستيم. در رابطه با تغيير رفتار و نگاه مردم براي مصرف كالاهاي توليدي ايراني چه بايد كرد؟
همانطور كه شما هم اشاره كرديد متاسفانه خيلي از خانواده‌هاي ايراني عادت به خريد و مصرف كالاهاي خارجي كرده‌اند، به عنوان مثال زنان ايراني مداما به خريد شامپوهاي خارجي روي آورده‌اند در حالي كه ما از قديم و نديم شاهد فعاليت برخي توليدهاي با كيفيت در اين زمينه هستيم. همچنين در زمينه راه‌اندازي اشتغال پايدار توليدكنندگان كفش تبريز نهضتي را به وجود آورده‌اند كه از اين پس در بازارهايشان تنها به توليد و فروش كفش ايراني بپردازند. درحقيقت واحدهاي صنفي شهر تبريز از خريد و فروش هرگونه كفش وارداتي خودداري كرده‌اند و ديگر كالا با برند خارجي عرضه نمي‌كنند. علاوه بر توليد كفش تبريز ما شاهد فعاليت مرغوب ديگر صنعتگران هستيم. به عنوان مثال ما در زمينه توليدفولاد، كاشي و سراميك خود كفا شده‌ايم و علاوه بر اينكه نياز داخل را برآورده مي‌كنيم به سمت صادرات اين كالاهادر بازارهاي بين‌المللي نيز پيش رفته‌ايم. در حقيقت تغيير نگاه مردم را مي‌توان با تبليغات رسانه‌يي و افزايش كيفيت توليدها تغيير داد. البته همانطور كه در صحبت‌هاي بالا هم اشاره كردم ما توليدكنندگان زيادي داريم كه به كيفيت كالاهاي توليدي خود اهميت زيادي مي‌دهند. بنابراين راه‌حل اساسي اين است كه تلويزيون ملي ما همانند رسانه‌هاي خارجي بايد اقدام به كمپين آگهي توليدهاي ملي و باكيفيت كنند.
همانطور كه در بالا اشاره كرديد اين روزها ما شاهد تبليغ رسانه‌هاي خارجي از برند توليدكنندگان داخلي هستيم. شما اين نوع اقدام رسانه‌هاي خارجي را چطور مي‌بينيد؟
درحال حاضر شبكه‌هاي خارجي به تبليغ گسترده‌يي براي توليدات ايراني اقدام كرده‌اند. درحقيقت اين شبكه‌ها كمپيني براي تبليغ كالاهاي ايراني درست كرده اند؛ چرا كه اين شبكه‌هاي رسانه‌يي هدف ديگري رادنبال مي‌كنند و آن نيز افزايش و جذب مخاطب ايراني نسبت به فعاليت اين شبكه‌هاست. درحالي كه تلويزيون و شبكه‌هاي ايراني بايد چنين ترفندهايي را دنبال كنند. درحقيقت شبكه‌هاي مختلف تلويزيون بايد خودسرانه به تبليغ كالاهاي توليدكنندگان ايراني گام بردارند.
در حقيقت شبكه‌هاي ايراني و مسوولان ما نبايد اجازه دهند كه كالاهاي ايراني از طريق شبكه‌هاي ماهواره‌يي تبليغ شوند. در حقيقت شبكه‌هاي رسانه‌هاي ديداري و شنيداري خود بايد به دنبال پنجره‌يي براي ترويج و نشان دادن كالاهاي ايراني گام بردارند. بنابراين در اين بازه زماني همه اعم از دولتمردان، رسانه‌ها، توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان بايد در خدمت توسعه توليد ايراني باشند و در اين زمينه نيز تمركز كنند؛ چراكه امروز با شعار مشكل بيكاري جوانان ما حل نخواهد شد. براي رفع مشكل بيكاري و اشتغال پايدار ما بايد تمام تمركزمان را به سمت معرفي كالاي ايراني و فرهنگسازي در راستاي استفاده از كالاهاي توليدي بگذاريم

 

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*