مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان: برنامه اجرایی کاشت گندم سال زراعی جاری در کردستان 556 هزار هکتار است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان:

برنامه اجرایی کاشت گندم سال زراعی جاری در کردستان 556 هزار هکتار است

خبرگزاری فارس: برنامه اجرایی کاشت گندم سال زراعی جاری در کردستان 556 هزار هکتار است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: برنامه اجرایی کاشت گندم در سال زراعی 96-95 در حدود 556 هزار و 500 هکتار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، محمدصالح احمدی عصر امروز در پنجمین جلسه زراعت استان که در محل جلسات جهاد کشاورزی استان کردستان برگزار شد، اظهار داشت: سطح برنامه اجرایی کاشت گندم سال زراعی 96-95 در حدود 556 هزار و 500 هکتار است.

وی اضافه کرد: از این میزان سطح زیرکشت در استان کردستان، حدود 522 هزار هکتار دیم و در حدود 34 هزار و 500 هکتار آبی است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان تصریح کرد: سطح سبز مزارع گندم تا بهمن ماه سال‌جاری در کشت آبی 34 هزار و 500 هکتار و در دیمی 232 هزار هکتار در استان کردستان بوده است.

وی افزود: با توجه به این میزان از سطح زیرکشت، پیش‌بینی میزان تولید گندم در سال زراعی جاری 662 هزار و 730 تن بود.

احمدی به میزان کاهش تولید ناشی از خسارت سرمازدگی و عدم بارش بموقع اشاره کرد و افزود: به دلیل سرمازدگی و شرایط جوی نامناسب در حدود 153 هزار و 630 تن گندم کاهش تولید داشت که ارزش ریالی آن یک میلیارد و 997 میلیون و 190 ریال برآورد شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به پروژه مشارکتی امنیت غذایی ایکاردا هم اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در این پروژه عدم تخصیص اعتبار پروژه ایکاردا بوده و تا این مقطع علی رغم اجرای برنامه‌های ابلاغی، نیروهای فنی مورد نیاز برای اجرای پروژه تامین نشده است.

وی در ادامه تصریح کرد: سطح بیمه شده محصولات سال زراعی 96-95 برای محصول گندم دیمی و آبی در حدود 18 هزار مورد، در جو آبی و دیمی در حدود 600 مورد و در محصول کلزا در حدود 200 مورد بیمه شده داشته‌ایم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان در ادامه افزود: میزان سطح بیمه شده برای محصول گندم 159 هزار و 467 هکتار، جو یک هزار و 352 هکتار و برای محصول کلزا 727 هکتار است.

وی با اشاره به دستور مشاور وزیر و مجری طرح گندم برای نظارت کامل بر برداشت گندم، تصریح کرد: تامین و تدارک بموقع نهاده های تولید از جمله کودهای شیمیایی و سموم و ماشین آلات و ادوات مربوطه از جمله موارد نظارتی است.

وی در ادامه افزود: مصرف تقسیط کود سرک و آبیاری مناسب (نوار تیپ ) در کشت‌های آبی، تعیین کارشناس مسوول پایش مستمر در ستاد، شهرستان‌ها و مراکز نیز از دیگر امور نظارتی است.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان عنوان کرد: بهره‌گیری از خدمات کشاورزان پیشرو و عضو بنیاد توانمندسازی گندمکاران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی مربوط به عملیات داشت در مرکز استان و شهرستان‌ها و روستاها نیز از جمله این امور نظارتی است.

Be the first to comment

Leave a comment

Your email address will not be published.


*